Radio Katowice
Radio Katowice / Patronaty / Przedsiębiorstwo Fair Play
Przedsiębiorstwo Fair Play

image002Etykę w biznesie warto stosować na co dzień

Po raz 19. polskie firmy mają szansę zaprezentować się w najstarszym ogólnopolskim programie promującym etykę w biznesie. Właśnie ruszyła XIX edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, a przyjmowanie zgłoszeń potrwa do końca maja.

Postrzeganie etyki w biznesie i społecznej odpowiedzialności w Polsce zmienia się z roku na rok, a CSR staje się jednym ze stałych zadań przedsiębiorstwa – wynika z obserwacji Fundacji „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”.* Realizacja społecznie odpowiedzialnych inicjatyw przypisywana jest przede wszystkim do zadań osób lub działów odpowiadających za marketing, PR i politykę personalną. W tworzenie ich koncepcji osobiście angażują się właściciele i zarządy firm, dlatego podejmowane działania wynikają z wartości wyznawanych przez najważniejsze osoby w firmie i są często zbieżne z ich zainteresowaniami czy hobby. Rodzaj inicjatyw wynika również ze specyfiki branży, w której działa firma, ale nie jest to regułą. Na pierwsze miejsce wybijają się pomoc potrzebującym, warsztaty dla dzieci, sport i ekologia. Społecznie odpowiedzialny biznes to jednak przede wszystkim etyczne postępowanie na co dzień w relacjach z pracownikami, klientami i kontrahentami. Takie wartości już od 19 lat promuje Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” w ramach programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”.

Cele programu

Celem programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest ocenienie wszystkich aspektów działalności firmy, w tym sposobu i stylu jej prowadzenia, a nie tylko wyników ekonomicznych czy jakości wyrobów. Kryterium oceny są zasady wpisujące się w ideę etyki w biznesie i społecznej odpowiedzialności biznesu.

Firmy dają dobry przykład

Program wspiera kreowanie dobrego wizerunku polskich przedsiębiorstw. Certyfikat Jakości Biznesu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, poparty wieloaspektową weryfikacją, pomaga budować silną markę pracodawcy i godnego zaufania partnera w biznesie. Laureaci programu, ich osiągnięcia i przykłady dobrych praktyk są źródłem wiedzy o polskich praktykach z zakresu CSR i jako takie są prezentowane przez organizatorów na konferencjach branżowych, forach, spotkaniach w regionach, a także podczas zagranicznych misji gospodarczych i w kontaktach z placówkami dyplomatycznymi w Polsce i za granicą. Poprzez pokazanie praktycznego wymiaru etycznego postępowania w biznesie organizatorzy programu pomagają wzmocnić pozycję rynkową polskich firm.

Zasady

Weryfikacja firm zgłoszonych do programu przebiega dwuetapowo. W pierwszym etapie uczestnicy wypełniają ankietę nt. działalności przedsiębiorstwa. Ankiety są oceniane przez Komisje Regionalne. Firmy, które zdobędą wymaganą regulaminem liczbę punktów, przechodzą do II etapu i odbywa się w nich audyt. Celem audytu jest sprawdzenie zgodności informacji zawartych w ankiecie ze stanem firmy odpowiedzialnymi za poszczególne aspekty oraz z właścicielami lub przedstawicielami zarządu, a także zapoznają się z dokumentacją firmy. Dodatkowym elementem weryfikacji jest sondaż przeprowadzany wśród losowo wybranych klientów i kontrahentów firm. Suma przyznanych przez audytorów, klientów i kontrahentów ocen decyduje o rekomendacji przedsiębiorstwa do tytułu i certyfikatu „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Ostateczną decyzję podejmuje Kapituła programu, w skład której co roku wchodzą m.in. przedstawiciele instytucji otoczenia biznesu, władz państwowych i samorządowych oraz mediów.

Organizatorzy

Fundacja „Instytut Badań nad Demokracja i Przedsiębiorstwem Prywatnym” KIG utworzona w 1993 r. jest jednym z pierwszych w Polsce niezależnych instytutów badawczych i należy do czołowych polskich think tank. Instytut, poprzez realizowane projekty, obiektywne badania i analizy, edukację i opracowywane rekomendacje dla polityki gospodarczej, wspiera reformy rynkowe, rozwój instytucji demokratycznych i tworzenie przyjaznego klimatu dla działalności gospodarczej.

Krajowa Izba Gospodarcza powstała w 1990 r. i jest największą niezależną organizacją biznesu w Polsce. Reprezentuje największą liczbę przedsiębiorców, łącząc ponad 150 organizacji biznesowych. KIG promuje społeczną wrażliwość biznesu, dba o interesy polskich przedsiębiorców na arenie międzynarodowej i działa na rzecz poprawy wizerunku Polski na świecie.

pfp

Linki zewnętrzne

Przedsiębiorstwo Fair Play

Autopromocja
Kontakt

Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach
Radio Katowice SPÓŁKA AKCYJNA w likwidacji
ul. Ligonia 29, 40-036 Katowice
tel. +48 32 2005 400, fax +48 32 2005 581
e-mail: sekretariat@radio.katowice.pl
NIP 634-00-20-312
konto: ING BSK SA O/Katowice
IBAN: PL 57 1050 1214 1000 0007 0006 0692
Kod BIC (Swift): INGBPLPW
Redaguje zespół: Redakcja Nowych Mediów
tel. +48 32 2005 525, +48 32 2005 487
e-mail: radio@radio.katowice.pl

Copyright © by Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach Radio Katowice SA