Rawa Blues 2019

Dwa dni z bluesem w Katowicach

Mieszanka rutyny z młodością – tak w skrócie można podsumować zestaw artystów tegorocznego festiwalu Rawa Blues. 11 i 12 października, w dwóch katowickich arenach - sali koncertowej NOSPR oraz „Spodku” - wystąpi aż sześć zagranicznych gwiazd. Bilety już w sprzedaży w ogólnopolskiej sieci Ticketmaster. 


Pierwszego dnia, w sali koncertowej NOSPR wystąpią Irek Dudek oraz Rick Estrin & The Nightcats.     Twórca i dyrektor festiwalu tym razem zaprezentuje się w kameralnym wcieleniu. - Zagram na gitarze akustycznej, harmonijce ustnej oraz skrzypcach. Repertuar będzie przekrojowy – zapowiada.

W drugiej części piątkowego wieczoru zagra amerykański wirtuoz harmonijki ustnej, wokalista i showman – Rick Estrin wraz z zespołem The Nightcats. To żywa legenda amerykańskiego bluesa, wielokrotni laureaci Blues Music Awards, dobrze znani publiczności Rawy Blues z wcześniejszych, entuzjastycznie przyjętych występów na festiwalu.

Sobota to prawdziwy maraton bluesowy w „Spodku”. Pierwszy  wykonawca pojawi się na Małej Scenie już o 11.00. Dziesiątka reprezentantów polskiego bluesa – wybranych przez Radę Artystyczną Festiwalu - powalczy o główną nagrodę konkursu – 5 tysięcy złotych oraz występ na Dużej Scenie.

Rodzimych wykonawców posłuchamy również od 15.00 na Dużej Scenie. Będą to: Blackberry Brothers, Blues Junkers, Christine & The Blue Drags oraz Willie Mae Unit.

Natomiast festiwalowy koncert główny rozpocznie kanadyjska perkusistka i wokalistka Lindsay Beaver – najnowsze odkrycie kultowej dla bluesa wytwórni Alligator. Bluesową ucztę na najwyższym poziomie zapewnią także: charyzmatyczny gitarzysta Daniel Castro, nominowany do tegorocznych nagród Grammy pianista i wokalista Victor Wainwright z formacją The Train, ikona jazzu i bluesa James Blood Ulmer (któremu towarzyszyć będzie rockowy wizjoner Vernon Reid) oraz młoda, bardzo utalentowana artystka zza Oceanu - Hannah Wicklund z grupą The Steppin' Stones.  

Rawa Blues to festiwal rodzinny. Aby jeszcze bardziej podkreślić familijny charakter imprezy, jej dyrektor zdecydował się na wprowadzenie istotnej zmiany. - W tym roku na Rawę Blues dzieci i młodzież do 15 roku życia wchodzi za darmo, oczywiście pod nadzorem rodzica lub dorosłego opiekuna. Uruchomimy specjalną bramkę dla rodziców, dzięki której będą wyjść z festiwalu, by odwieźć swoje pociechy do domu i wrócić na kolejne koncerty tegorocznych gwiazd Rawy. Ponadto dla najmłodszych fanów bluesa przygotujemy różne animacje artystyczne na antresoli – zapowiada Irek Dudek.

Festiwal Rawa Blues in Katowice narodził się przed laty w głowie Irka Dudka – wówczas już uznanego bluesowego artysty ze Śląska i fana tradycyjnego bluesa. Realia panujące wówczas w rządzonym przez komunistów kraju nie były jednak sprzyjające organizacji tego typu wydarzeń. Blues rzadko gościł na antenach radiowych, a kupienie zagranicznych płyt graniczyło z cudem.

Ale nowy festiwal miał asa w rękawie: Górny Śląsk był prawdziwym kulturalnym tyglem; oazą ciekawych artystów, zainspirowanych inwazją brytyjskiego bluesa i rocka. Tak więc grunt pod bluesowe forum – które w założeniu miało być zarówno muzycznym, jak i edukacyjnym wydarzeniem – został przygotowany.

Polityczne i ekonomiczne przemiany, które nastąpiły w Polsce po roku 1989 oznaczały również nowe możliwości dla festiwalu. Do katowickiego „Spodka” - wypełnionego fanami bluesa – zaczęli przyjeżdżać pierwsi wykonawcy z Zachodu oraz z kolebki światowego bluesa – USA.

Rawa Blues Festival gościł takie ikony gatunku jak: Junior Wells, Koko Taylor, Magic Slim, James Blood Ulmer, Robert Cray i Keb Mo.

Obecnie, koncerty festiwalowe organizowane są w dwóch najbardziej prestiżowych arenach Katowic: w sali koncertowej NOSPR – będącej jednym z najnowocześniejszych i najlepszych pod względem akustyki tego typu miejsc w Europie oraz tradycyjnie w „Spodku”.

Festiwal Rawa Blues został doceniony przez Amerykanów, co zaowocowało przyznaniem cenionej w świecie bluesa nagrody „Keepin' The Blues Alive”. To nie tylko ogromne wyróżnienie dla dyrektora i twórcy festiwalu, ale również bodziec do utrzymywania wysokiego poziomu artystycznego imprezy.