Jak prawidłowo się nawadniać?

Odpowiednie nawodnienie organizmu to jeden z najważniejszych elementów dbania nie tylko o zdrowie, ale także nasz wygląd. Jaką ilość płynów należy przyjąć w ciągu dnia i czy koniecznie trzeba pić wodę, by było zdrowo?

Woda towarzyszy człowiekowi przez całe życie, począwszy od poczęcia. Jest nam niezbędna do utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi, nawilżenia pokarmów które przełykamy, nawilżenia gałek ocznych, czy naszej skóry. To w wodzie zachodzi bardzo wiele procesów istotnych dla naszego organizmu.  Nic w tym dziwnego, bowiem woda to aż 70 procent naszego ciała.

Objawy odwodnienia

Przy zbyt małej ilości płynów może zacząć nas boleć głowa. Częstym błędem jest sięganie wtedy po tabletkę, bądź kolejną filiżankę kawy, gdy tymczasem nasz organizm najzwyczajniej w świecie upomina się o wodę. "Przy odwodnieniu nasz mózg się obkurcza i nie może prawidłowo funkcjonować. Mówi się, że mózg lubi słodko i mokro, wtedy najlepiej przewodzi impulsy" – tłumaczy Aneta Trzcińska ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Ból głowy - to częsty objaw odwodnienia. Zamiast tabletki, czy kolejnej filiżanki kawy pomoże szklanka wody.

Skutki odwodnienia

"Kiedy nie pijemy wody, czujemy się osłabieni, mamy gorszą koncentrację i problemy z zapamiętywaniem" – podkreśla Aneta Trzcińska. Odpowiednie nawodnienie jest warunkiem prawidłowej pracy nerek, a bez niej nie ma mowy o oczyszczaniu organizmu.

Woda, napój czy sok

Nie musimy pić samej wody, można do niej dodać zmiksowanego melona, arbuza, czy plasterek cytryny. Warto pamiętać, że nie tylko wodą nawodnimy organizm, można przygotować samodzielnie wyciskane soki czy zjeść bogate w wodę warzywa i owoce. W czasie upałów można dodać do wody odrobinę soli, sód bowiem zatrzyma płyny w organizmie. Świetnym pomysłem są naturalne izotoniki, takie jak woda brzozowa czy kokosowa.

Polacy piją za mało wody. Stanowi ona zaledwie 28 procent spożywanych przez nas płynów, a powinna wahać się w przedziale 60-80 procent.

Woda wodzie nie równa

Warto pić wodę mineralną, bo zawiera niezbędne dla organizmu pierwiastki, które wypłukujemy szczególnie podczas intensywnego wysiłku.  Nie jest odpowiednia woda przegotowana, a już tym bardziej woda bezpośrednio z kranu. Często popełnianym błędem jest kilkukrotne gotowanie tej samej wody, jest ona wtedy coraz bardziej twarda i stanowi pożywkę dla bakterii beztlenowych.  

Jak prawidłowo pić wodę?

Kiedy jesteśmy głodni, warto najpierw wypić szklankę wody. Nawet jeśli później zjemy posiłek, to nasz apetyt będzie mniejszy. Trzeba tylko pamiętać, by nie było to później niż 30 minut przed jedzeniem. Nie pijemy również podczas posiłków – to zobojętnia kwasy żołądkowe, powodując gorsze trawienie i wchłanianie pokarmów. Wodę także należy pić powoli, małymi łykami. Jeśli od razu wypijemy dużą ilość – nie wchłonie się ona odpowiednio. Zalecana ilość wody zależy od naszej wagi. Przyjmuje się, że powinno to być 30ml czystej wody na kilogram masy ciała.

Nawet jeśli znamy dobroczynny wpływ odpowiedniego nawodnienia na nasz organizm, częstym problemem jest zwyczajne zapominanie o piciu. Tu z pomocą przychodzi nam szeroki wachlarz aplikacji, które nie dość, że regularnie będą przypominały o uzupełnianiu płynów, to podpowiedzą także jaka jest dla nas ich odpowiednia ilość.

Zapraszamy do obejrzenia rozmowy z ekspertem na temat nawadniania:



Tekst: Katarzyna Herbuś