Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpisała przetarg na sporządzenie dokumentacji dotyczącej planowanej linii kolejowej z Katowic do Ostrawy w Czechach. Informację na ten temat spółka przekazała we wpisie na Twitterze.
Dokumentacja ma za zadanie przede wszystkim wskazać rekomendowany przebieg tej linii. Trasa ma się rozpocząć w Katowicach - w zależności od wariantu - na stacji Katowice Piotrowice, lub Katowice Polesie. Potem linia ma dobiec do granicy państwa, a za granicą ma dotrzeć do Ostrawy. Zaplanowano także odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój - Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.
Ma to być jeden z elementów sieci szybkich kolei.
Doprowadzenie tej trasy do Ostrawy ma umożliwić przesiadkę do stolicy Czech - Pragi, a także dalej, do stolicy Austrii - Wiednia oraz do stolicy Węgier - Budapesztu. Spółka chce też włączyć do sieci kolejowej Jastrzębie-Zdrój, które jest dziś największym miastem w Polsce, którego mieszkańcy nie posiadają dostępu do kolei. Inwestycja w tym zakresie otrzymała już dotację z Unii Europejskiej.
Oferty będą przyjmowane do 3 lutego tego roku. Centralny Port Komunikacyjny ma być największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Początkowo ma obsługiwać od 30 do 45 milionów pasażerów rocznie. Oprócz portu ma powstać między innymi sieć szybkich połączeń kolejowych. Pociągi mają rozwijać prędkość do 250 kilometrów na godzinę. Podróż z większości dużych miast na lotnisko ma nie przekraczać 2,5 godziny.
/iar/pg/