Skupiona Sfera 19.003/350+ to nazwa niecodziennego projektu, który został zrealizowany w Lubszy Śląskiej.
Jego autorka, Anna Osa Osadnik, graficzka, malarka i rzeźbiarka, postanowiła z niepotrzebnych butelek zbudować oryginalną instalację. Kilka miesięcy wytężonej pracy wraz z Jackiem Hojwą, który całą konstrukcję stalową spawał, dało niespodziewany efekt.
— Obiekt, który oglądamy, nazwany Skupioną Sferą, okraszony światłem, dźwiękiem i zadymą, mimo trwałości jest jedynie etapem procesu, w którym wielu zupełnie różnych ludzi skupiło działania wokół celu nie do końca określonego, widząc jednak sens w misji ratowania używanych butelek przed zbędnością. Szkło to materiał powszechnie marnowany, a otaczające nas szklane moduły – butelki, których forma jest prastarym wynalazkiem człowieka – są bezrefleksyjnie wyrzucane. Szlachetny i funkcjonalny kształt butelki może służyć do tworzenia rzeczy pięknych, ale domaga się porządku innego, niż naturalne środowisko – pozostawiony na tle przyrody staje się zgrzytem, zwykłym śmieciem. — mówił Wojciech Kądziela podczas pierwszego rozświetlenia obiektu.
Konstrukcja pochłonęła 1300 m prętu stalowego, na której zamocowano 6 tys. butelek. Aby je zebrać, pomysłodawczyni uruchomiła znajomych i media społecznościowe. Szklany materiał, wyłącznie butelki bezzwrotne nie objęte kaucją, były gromadzone nie tylko w prywatnych domach czy pubach, ale także zbierane w lasach czy parkach.
— W mojej pracy doktorskiej chciałabym doprowadzić do sytuacji, w której przedstawiciele różnych grup społecznych, w tym również tych nie związanych ze sztuką, łączą się w działaniu, którego efektem i ostateczną formą ma być dzieło plastyczne. Pragnę przełamywać stereotypy oraz uruchamiać ludzi o zróżnicowanych predyspozycjach i z różnych środowisk, do wspólnych działań tak, by każdy miał poczucie współudziału i z pasją podejmował inicjatywę, widząc w tym sens i całkowitą słuszność. — mówi Anna Osa Osadnik, doktorantka Instytutu Sztuki w Cieszynie.
Ekologiczny projekt z odzewem społecznym jest częścią prac badawczych artystki i został wsparty finansowo przez Wydział Artystyczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Autorzy: Anna Sojka, Ryszard Stotko /rs/