Projekt nowej taryfy biletów w Zarządzie Transportu Metropolitalnego w województwie śląskim został przekazany do konsultacji związkom zawodowym.
Jak tłumaczy ZTM, wysoki poziom inflacji oraz wzrost cen paliw o ponad 40 proc. w porównaniu do zeszłego roku to główne czynniki, które powodują rosnące koszty funkcjonowania całego systemu. Szacowany brak w kasie ZTM na utrzymanie komunikacji miejskiej może wynieść około 80 milionów złotych. To równowartość kwoty potrzebnej na utrzymanie 46 linii autobusowych.
Straty rosły od początku pandemii. Tylko przez pierwsze miesiące 2022 roku sprzedaż biletów była o ponad 43 mln zł niższa niż przed pandemią. Rozliczenia lat 2020 i 2021 kończone były prawie 170 mln zł na minusie.
Podwyżki mają nie obejmować biletów 90 i 180-dniowych, wieloprzejazdowych oraz Metrobiletów. Zmiana cen dla pozostałych biletów nie przekroczy wskaźnika poziomu inflacji. Ceny mają wzrosnąć od 9 do 13 procent. Podniesione mają zostać też kary za jazdę na gapę.
Autor: Joanna Opas /rs/