Cztery warianty tras, nowe przystanki i wydatki na poziomie 9 mld złotych – jest już projekt Kolei Metropolitalnej.
Najbardziej optymalną z opcji jest wykorzystanie już istniejących linii: wschód-zachód z Gliwic do Dąbrowy Górniczej oraz północ-południe z Tarnowskich Gór do Tychów.
— Rozważane jest również uruchomienie nowego dworca w Katowicach w okolicach nieczynnej stacji Katowice Towarowa, który miałby obsługiwać wyłącznie ruch kolei metropolitalnej — mówi Ryszard Janecki z Politechniki Śląskiej.
Proponowany system jest w stanie obsłużyć do 40 tysięcy pasażerów w godzinach szczytu.
— Koncepcja kolei monorail może w przyszłości stać się wizytówką naszej metropolii — podkreśla doktor Ryszard Janecki z Politechniki Śląskiej.
Monorail to również system kolei, który może funkcjonować automatycznie, obsługiwany zdalnie przez operatora, zwiększając bezpieczeństwo pasażerów. Planowana linia kolei jednoszynowej połączy Port Lotniczy w Pyrzowicach z centrum Katowic, ale także z Gliwicami, Zabrzem i Rudą Śląską.
Autor: Paulina Pikiewicz /pg/