Samorządy Częstochowy i Rybnika inwestują w eletromobilność.
Częstochowskie MPK testuje elektrycznego Autosana. To pierwszy autobus elektryczny w Częstochowie. Piętnaście wynajętych pojazdów dołączy w tym roku do floty miejskiego przewoźnika, pierwsze rozpoczną prace wiosną. Egzemplarz testowany Sancity 12LFE przejechał z pasażerami ok. 20 tys. km. Ma testowy zasięg 180 km, ale w MPK przejeżdża nawet 330 km. Egzemplarz testowy pozostanie na częstochowskich liniach do rozpoczęcia dostaw 15 sztuk bliźniaczego modelu, które w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie, miejski przewoźnik zamówił w 2020 roku.
Za wyprodukowanie pojazdów wraz z infrastrukturą do ładowania i długoterminowy najem na 7 lat Autosan otrzyma około 48 mln zł brutto. Częstochowa kupi również cztery autobusy elektryczne i dwie mobilne stacje ładowania, na które zdobyła 7,5 mln zł unijnego dofinansowania.
Tymczasem w Rybniku do 5 marca mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi do projektu strategii rozwoju elektromobilności. Dokument ma określać możliwe do realizacji inwestycje oraz wskazywać sposoby przekształcenia transportu w mieście w stronę rozwiązań zeroemisyjnych.
— Elektromobilność to jeden z głównych czynników kształtujących współczesny system transportowy — mówi Agnieszka Skupień, rzeczniczka prasowa rybnickiego Urzędu Miasta.
Mieszkańcy mogą swoje uwagi zgłaszać ustnie lub pisemnie w punkcie konsultacyjnym przy Zarządzie Transportu Zbiorowego w Rybniku.
Autorzy: Wojciech Kocjan, Zdzisław Makles /rs/