Peron, dzięki pochylniom, ma być dostosowany do potrzeb podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Obiekt będzie wyposażony w wiaty, ławki, oświetlenie, nagłośnienie, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Zakończenie prac planowane jest w I kw. 2024 r.
— To jedenasta umowa podpisana w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-25 w woj. śląskim. Pasażerowie zyskają dogodne połączenie kolejowe w tej części regionu. Konsekwentnie prowadzimy działania na rzecz likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i poprawy dostępu do kolei” — powiedział, cytowany przez Głowacką, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
— Budowa nowego przystanku Wodzisław Śląski Centrum jest odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie koleją. Przystanek ułatwi podróże mieszkańcom i zachęci kolejnych pasażerów do korzystania z dogodnych połączeń kolejowych — ocenił prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Postulowana już w poprzednich latach budowa przystanku Wodzisław Śląski Centrum była jednym z projektów z woj. śląskiego, które w 2020 r. znalazły się w II etapie programu Kolej Plus, zakładającego wsparcie państwa dla lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Koordynowany przez magistrat projekt nie był jednak procedowany dalej w Kolei Plus ze względu na zapewnienie PLK o jego realizacji w programie przystankowym.
Budowę w pobliżu zlikwidowanego dworca autobusowego w Wodzisławiu nowego przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum planowano m.in. wraz z przeprowadzonym w latach 2014-16 remontem linii kolejowej nr 158 Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. Według wstępnych uzgodnień miasto miało przygotować dokumentację projektu przystanku; w 2013 r. wodzisławscy radni przenieśli jednak środki z tego celu na inne zadania.
W latach 2017-19 samorząd Wodzisławia Śląskiego przy wsparciu funduszy europejskich przebudował i rozbudował kupiony w 2015 r. od PKP SA budynek dworca kolejowego przy głównej wodzisławskiej stacji, a także utworzył przy nim centrum przesiadkowe – w tym samym projekcie budując w mieście nowe drogi rowerowe. W latach 2018-20 samorządy Rybnika i Wodzisławia Śląskiego dopłacały też do dodatkowych pociągów między tymi miastami.
Na "Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-25” zgodnie z aktualizacją z połowy czerwca ub. roku Rada Ministrów przeznaczyła 1 mld zł. Program na przyczyniać się do zwalczania wykluczenia komunikacyjnego i poprawić pasażerom dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej.
Środki programu są wykorzystywane m.in. na budowanie lub modernizowanie przystanków kolejowych. W zadaniu uwzględniono 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej jest 185 z nich.
W woj. śląskim, prócz modernizacji istniejących przystanków, programem są objęte nowe przystanki (oprócz Wodzisławia Śląskiego Centrum): Katowice Ochojec, Murcki, Kostuchna i Podlesie Saska, które mają powstać na odnowionej linii Katowice Ligota – Tychy, a także Koniecpol Centrum na linii Częstochowa-Kielce i Pawłowice Studzionka na linii Żory – Chybie.
/PAP/