Wybrano wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości: Katowice-Ostrawa.
Wskazany przez Centralny Port Komunikacyjny przebieg zakłada najmniej wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych.
Jak mówi Maciej Pańczak, koordynator projektu, trasa połączy Katowice z granicą państwa.
Wariant inwestorski zaprezentowano w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim, przed którym protestowali mieszkańcy gmin, przez które mają biec tory.
Według CPK, nowa linia oznaczać będzie m.in. koniec wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju. Jako rekomendowany, eksperci CPK wskazali wariant W72, który przewiduje budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie, możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim, dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju oraz nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.
Projekt zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego obecnie miasta w Polsce bez dostępu do kolei, informuje CPK. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci, informuje CPK.
Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia-Zdroju, Żor, Rybnika i Wodzisławia Śląskiego.
Autorzy: Łukasz Kałuża, Joanna Opas /rs/