Końcówka stycznia 2025 roku przyniosła wiadomość o tym, że Jastrzębska Spółka Węglowa zakończyła współpracę z piłkarskim GKS-em Jastrzębie. Kibice Jastrzębskiego Węgla, z obawą spoglądają w przyszłość, bo obawiają się podobnej decyzji wobec klubu siatkarskich mistrzów Polski. Wycofanie się strategicznego sponsora w postaci spółki z udziałem Skarbu Państwa spotkało w 2024 roku siatkarzy ZAKSY Kędzierzyn-Koźle i siatkarki Chemika Police, co przełożyło się na wyniki sportowe, pisze Dziennik Zachodni.
Jastrzębska Spółka Węglowa, w której Skarb Państwa posiada 55 procent udziałów ma problemy. Odczuł to na własnej skórze piłkarski GKS Jastrzębie.
Z przykrością informujemy, że z powodu trudnej sytuacji finansowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej, Spółka wypowiedziała umowę sponsoringową naszemu Klubowi, przekazał jastrzębski drugoligowiec w mediach społecznościowych.
Sytuacja finansowa JSW powoduje, że wydatki na sponsoring są obcinane. W dodatku ta górnicza Spółka Skarbu Państwa ma wewnętrzną zasadę, że im większa finansowa strata, tym mniejsze pieniądze na sport. Czy to obejmie również mistrzowski Jastrzębski Węgiel? Już w listopadzie pojawiły się pogłoski, że po tym sezonie odejdą Tomasz Fornal, Jakub Popiwczak, czy trener Marcelo Mendez... Na razie pocieszający jest fakt, że JSW nie ogłasza odejścia od sponsorowania siatkarzy z Jastrzębia-Zdroju, pisze w swoim artykule Tomasz Kuczyński z Dziennika Zachodniego.
Spółki z udziałem Skarbu Państwa będą się ograniczać w sponsoringu
Po zmianie władzy w Polsce zaczęto przyglądać się wydatkom spółek z udziałem Skarbu Państwa na sport. Wskazuje się na zbyt duże szastanie pieniędzmi, jak w przypadku Orlenu, który zaangażował się w Formułę 1.
Ma to być ukrócone. Ministerstwo Aktywów Państwowych kończy prace nad kodeksem dobrych praktyk, który uporządkuje zasady zaangażowania w sportowy marketing spółek z państwowym udziałowcem – podaje Tomasz Kuczyński za Dziennikiem Gazetą Prawną.
Resort poinformował dziennik, że kluczowymi kwestiami w dokumencie mają być przejrzystość i racjonalność ekonomiczna podejmowanych zobowiązań. Zapisy powinny uporządkować zasady, na podstawie których pieniądze spółek z udziałem Skarbu Państwa są wydawane na organizację wydarzeń sportowych, wspieranie klubów i związków sportowych, czy przyjmowanie roli sponsora tytularnego obiektów sportowych.
Wbrew wcześniejszym przymiarkom w dokumencie raczej się nie znajdą zapisy określające, jaki procent środków trafiających do polskiego sportu ze spółek nadzorowanych przez Skarb Państwa ma zostać przeznaczony na wspieranie sportu młodzieżowego, w tym szkółek i akademii sportowych.
— To rolą rad nadzorczych poszczególnych podmiotów będzie nadzór nad racjonalnością i przejrzystością wydatków projektów sponsoringowych powiedziała gazecie osoba znająca sprawę.
Dziennik zauważa, że w ostatnich latach swoboda wydawania pieniędzy na sport pod pretekstem działań marketingowych była zbyt duża.