Zamiast forsować budzący kontrowersje projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Orzeszu, proponujemy skupić się na rozwoju istniejącej infrastruktury kolejowej w ramach programu Kolej+ – podkreślają samorządowcy z Czerwionki-Leszczyn, Łazisk Górnych i Orzesza. Wiceministrowi infrastruktury Piotrowi Malepszakowi przekazali list oraz przedstawili na mapie proponowany przebieg nowej linii kolejowej.
Czerwionka-Leszczyny, Łaziska Górne i Orzesze przeciwko planowanemu przebiegowi linii CPK
Samorządowcy z Czerwionki-Leszczyn, Łazisk Górnych i Orzesza wyrażają sprzeciw wobec planowanego przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez teren ich gmin. Zgodnie przyznają, że tylko poprzez ścisłą współpracę będą w stanie skutecznie bronić interesów swoich mieszkańców. – Zostaliśmy pozostawieni sami sobie w walce przeciwko tej inwestycji – podkreślają.
– Nasze miasta proponują zmianę przebiegu KDP z forsowanego przez inwestora wariantu na trasę, która została już zaprojektowana i zaakceptowana społecznie w ramach projektu „Uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na przywrócenie połączeń kolejowych o charakterze regionalnym, przy jednoczesnym dostosowaniu linii do obsługi pociągów CPK. To propozycja oparta na podobnych założeniach, jakie przyjęto dla północnego odcinka trasy Katowice–granica państwa na terenie Mikołowa – czytamy w liście skierowanym do ministra infrastruktury.
Jak zaznaczają samorządowcy, przedstawiona koncepcja jest możliwa do realizacji i została wypracowana w trakcie licznych konsultacji z mieszkańcami Orzesza oraz Czerwionki-Leszczyn. Wariant ten popierają również Łaziska Górne, które w jego ramach uniknęłyby scenariusza „przecięcia miejscowości na pół”.
Autor: Arkadiusz Biernat/Dziennik Zachodni
Więcej w artykule: Nie dla Kolei Dużych Prędkości na Śląsku. W planach dużo wyburzeń. Czerwionka, Orzesze i Łaziska piszą list do ministra