Samorząd Katowic przygotowuje powiększenie Strefy Płatnego Parkowania w mieście i utworzenie w jej centrum droższej Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania.
Wzrosnąć mają opłaty za parkowanie. Zmiany mogą wejść w życie pod koniec 2023 r. Szczegóły przedstawili na wtorkowej konferencji prasowej wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula, naczelnik wydziału budynków i dróg Roman Buła i naczelnik wydziału transportu Bogusław Lowak. Sobula podał, że tego dnia prezydent Katowic Marcin Krupa przekazał do rady miasta projekt uchwały z założeniami zmian polityki parkingowej, który stanie się przedmiotem konsultacji społecznych i prac rady.
Obecnie pierwsza godzina parkowania w płatnej strefie kosztuje 3,- zł a za cały dzień trzeba zapłacić 17,20 zł. Parkowanie jest płatne od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-16.30. Po zmianach w Strefie Płatnego Parkowania (SSP) za pierwszą godzinę trzeba będzie zapłacić 4,- zł a za cały dzień 42,40 zł, natomiast w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP) pierwsza godzina będzie kosztowała 6,- zł a pozostawienie samochodu na cały dzień 63,60 zł. Parkowanie ma być płatne w obu strefach w godzinach 7.00-17.00, w SSP od poniedziałku do piątku a w ŚSPP od poniedziałku do soboty (z wyjątkiem sobót ustawowo wolnych od pracy).
Dla mieszkańców przygotowano Parkingowe Karty Mieszkańca: za 10 zł miesięcznie dla osób zameldowanych w SPP i 20 zł dla zameldowanych w ŚSPP (kwartalnie odpowiednio 25 zł i 50 zł). Mieszkańcy danej strefy będą mogli parkować dowolnie na całym jej terenie. Katowiczanie mieszkający poza strefami będą mogli kupić abonamenty na SPP za 200 zł miesięcznie lub ŚSPP i SPP za 300 zł miesięcznie (kwartalnie odpowiednio za 500 zł i 750 zł).
Miesięczna opłata abonamentowa na zastrzeżonym miejscu (tzw. żółtych kopertach) w przypadku zastrzeżenia na godziny 7-17 w SPP ma wynosić 500 zł, a w ŚSPP – 800 zł. Zastrzeżenie miejsca na całą dobę ma kosztować miesięcznie: w SPP 1000 zł, a w ŚSPP – 1500 zł. Parkingowa Karta Przedsiębiorcy dla obu stref ma kosztować 900 zł miesięcznie.
Wnosząc opłatę za parkowanie, trzeba będzie wprowadzić w parkomacie lub aplikacji numer tablicy rejestracyjnej. Nie będzie potrzeby wkładania bilecików parkingowych za szybę, bo opłaty będą kontrolowane automatycznie przez dwa samochody krążące po strefach. Wzrosnąć mają kary za brak opłaty za parkowanie.
Wiceprezydent Sobula zaznaczył, że projekt, który jest efektem kilkudziesięciomiesięcznych prac, będzie dyskutowany jeszcze przez ok. pół roku.
ŚSPP znajdzie się w obrębie ulic: Grundmanna, Goeppert-Mayer, Mikołowskiej, Kopernika, Jagiellońskiej, Francuskiej, Bankowej, Roździeńskiego, Korfantego i Mickiewicza. SPP wyznaczą ulice: Grundmanna, Goeppert-Mayer, linia kolejowa, autostrada A4 (Aleja Górnośląska) – wraz z rejonem ul. Kościuszki i Ceglanej, Graniczna, Krasińskiego, Murckowska, 1 Maja, Bogucicka, Roździeńskiego, Dobrowolskiego, Góreckiego, Olimpijska, Ordona, Katowicka, Misjonarzy Oblatów i Stęślickiego.
Obecnie na terenie przyszłych SPP i ŚSPP jest 9.155 miejsc parkingowych, w tym na terenie ŚSPP 2.365 miejsc. Wraz z wejściem w życie uchwały liczby te mają się zmniejszyć w związku z dostosowaniem miejsc do obowiązujących przepisów: w obu strefach mają być 8.043 miejsca, w tym w ŚSPP 2.062 miejsca.
/rs/PAP/